ŠTA DA RADIMO SA MOTOCIKLISTIMA OVE GODINE?
Najčešča dilema predstavnika državnih ili lokalnih institucija u većini zemalja. Pokušaćemo da budemo što koncizniji i prenećemo Vam naša iskustva u nekoliko faza, kako bi ste na vreme izbegli „zamke“ u ovoj oblasti.
Ukoliko želite više detalja o značaju prevencije u ovoj oblasti, bilo da predstavljate državnu ili lokalnu instituciju, organizaciju ili ste pojedinac, možete to učiniti ovde.
1
Sve najčešće kreće od medijskih informacija da je motociklista stradao ili da ih puno strada na nekom području. DA, najveći problem jesu saobraćajne nezgode sa učešćem motociklista, koje predstavljaju jedan od najvecih izazova na globalnom i lokalnom nivou, a vozači dvotočkaša u ukupnom boju stradalih čine najugroženiju kategoriju.
2
OK, imamo stradale u saobraćaju, sada imamo podršku politike, institucija i javnosti da se to reši. Najčešće postoje i finansijska sredstva. Kada neka državna ili lokalna institucija, organizacija ili pojedinci požele da urade nešto korisno u ovoj oblasti, sledi tri ključna pitanja: ŠTA RADITI?, KADA?, KAKO? i SA KIM?
ŠTA RADITI? Pokušajte da ne upadnete u zamku da sve počne i završi se jednostavnim kampanjama, koje najčešće ne pogađaju srž problema u ovoj oblasti. Prva pomisao na beznednost motociklista, obično bude zaštitna kaciga, „ops pogrešan start“. Na primer: Projekti i kampanje koji se svode samo na podelu zaštitnih kaciga, na početku moto sezone uz neki vid skromne edukacije. Akcija bude posećena, podelimo kacige, slikamo se i…?
RAZMISLITE: Ako neko nije upoznat sa značajem upotrebe kacige i načinima prevencije nezgode, neće ni shvatiti značaj upotrebe iste. Tako da Vam kampanja neće imati puno efekta, jer motociklisti koji je nisu koristili do tada, neće je najčešće i posle toga koristi.
ZAKLJUČAK: Zaštitna kaciga je veoma važna, ali ta vrsta kampanje je prevaziđena davno i dosta je neefikasna ako se koristi izolovana. Posebno je važno koje tipove kaciga deliti i kog stepena uočljivosti.
KADA? Samo početak moto sezone, ili samo kraj moto sezone, „ops zamka“. Sa motociklistima se radi tokom cele godine. Zato što je jako važno pre početka bilo kakvih aktivnosti odraditi „dijagnostiku“, odnosno vremenske analize stradanja motociklista ne nekom području, kao i analizu obeležja saobraćajnih nezgoda i analizu ključnih indikatora bezbednosti saobraćaja motociklista. Da ne ispadne da pametujemo previše. Primer: U nekim područjima vremenske analize koje radimo pokazju da motociklisti najviše stradaju u toku jula meseca, od četvrtka od 16 časova, pa do nedelje u do 02 časa.
RAZMISLITE: Ako bi ste imali ovakve precizne podatke za Vaš grad ili opštinu, da li bi ste kampanju fokusirali na neki drugi period? Nebiste, naravno. Molimo Vas da razmislite zašto je zimski period najvažniji za rad u oblasti bezbednosti motociklista? Pomoćićemo Vam u traženju odgovora.
KAKO? Sledeća zamka odnosi se na plan realizacije aktivnosti. Važno je detaljno isplanirati i organizovati aktivnosti.
PRIMER: Ako ne postoji koordinacija između svih institucija, recimo, Saveta za bezbednost saobraćaj i Saobraćajne policije na nekom području, automatski planirane aktivnosti neće imati pun efekat.
ZAKLJUČAK: Potrebno je stručno definisati plan kordinacije svih učesnika, jasne aktivnosti i vremnske okvire. Naše iskustvo je da koncizan plan staje na najviše dve A4 strane, nakon sprovedenih analiza.
SA KIM? To ćete morati da procenite sami, nakon svega što ste pročitali iznad.
3
Sve do sada navedeno verovatno Vas je fino namučilu u razmisljanju. Ali imamo lepe vesti za Vas. MOTOCIKLI NISU NIKAKVO MUČENJE I BRIGA! To je najpoželjniji vid prevoza na svetu i privredna grana sa najvećim rastom u poslednjoj dekadi. Na globalnom nivou se realizuje sve veći broj projekata koji popularizuju motocikl kao vid prevoza. Pozitivni primeri: Uvođenje motocikla u sisteme hitne medicinske pomoći, vatrogasni motocikli, eko kurirske službe i dr. Razmislite i o takvoj vrsti promocije, veoma je korisna, zabavna i medijski interesantna.
Na kraju, svesni svih specifičnosti ove oblasti, tvrdimo da samo stručnim, profesionalnim, i odgovornim radom možemo umanjiti sve negatvne posledice saobraćajnih nezgoda koje utiču na našu državu, lokalnu zajednicu, porodicu i nas same. Takođe, možemo promovisati motocikle na bezbedan i zanimljiv način. Za to je neophodan TIMSKI RAD svih relevantnih državnih i lokalnih institucija, stručnjaka u ovoj oblasti, uvoznika dvotočkaša i opreme, upravljača puta, moto zajednice, medija…. Naše, petnaestogodišnje iskustvo u oblasti bezbednosti saobraćaja motociklista želimo da podelimo sa svima koji mogu da unaprede bezbednost saobraćaja i postignu najvredniji cilj, a to je BAREM JEDAN SPAŠEN ŽIVOT…