Kako odabrati kacigu za motor – vodič za početnike

Kako odabrati kacigu za motor?

Često se polemiše, koliko je zaštitna kaciga za motor efikasna? Evo ovako, od 100 vozača koji su zadobili teške povrede glave u nezgodi jer nisu nosili adekvatnu zaštitnu kacigu, njih 75 bi prošlo bez povreda ili sa lakim posledicama, da su je u trenutku sudara imali na glavi.

U ovom blogu potrudiću se da vam prenesem korisne i specifične informacije na osnovu kojih ćete sami moći da napravite plan za izbor bezbedne i udobne kacige, u samo 5 koraka. Neću pominjati konkretne prozvođače i modele, već način razmišljanja koji će pomoći da izbegnete greške, bez obzira da li želite da zamenite postojeću ili birate prvu kacigu. Moje ime je Dr Vladimir Jevtić, dobro došli na trening bezbedne vožnje motocikala.

Zašto nikada ne treba potceniti značaj kacige?

Kaciga ima dosta funkcija, ali primarnu svrhu shvatite kada nakon nezgode vidite ovakva oštećenja.

Kako odabrati kacigu za motor

Ovu mi je poklonio vozač kome je ona spasila život. Procenite sami šta je moglo da se dogodi da je nije koristio ili da je koristi nešto ovako? Potcenjivanje značaja kacige pored zdravstvenih posledica sa sobom nosi finansijske probleme. Troškovi hospotalizacije traumatskih povreda glave u proseku su 13 puta veći u odnosu na druge tipove povreda, npr. povrede ruku ili nogu. Takođe, treba imati na umu da osiguravajuće kuće često ospore isplatu odštete koja bi vam pripadala, ili ne žele da plate troškove lečenja, ako u nezgodi niste nosili kacigu ili je bila nehomologovana.

Najgora stvar je kada nekome kažeš moraš nešto da radiš, a ne objasni mu se zašto je to važno, u ovom slučaju da nosi kacigu.

Kako kaciga za motocikl sprečava povrede?

Da bi odgovorio potrebno je da pojasnim kako funkcioniše zaštitni mehanizam kacige u trenutku udara. Tipična full face kaciga se sastoji od 6 osnovnih komponenti:

  • Spoljašnji čvrsti omotač, tzv. školjka, koji omogućava rasipanje energije udara i sprečava prodiranje predmeta.
  • Unutrašnji polučvrsta obloga, koja takođe služi za rasipanje energije, ali ima i funkciju ublažavanje usporenja.
  • Zatim, unutrašnja meka obloga, čija je primarna funkcija ublažavanje usporenja. Tu su i vizir, sistem za zakopčavanje i sistem ventilacije

Od čega se sastoji kaciga za motor

Prilikom udara kacige, povrede glave mogu nastati na dva načina:

  1. Prvi je direktnim prodiranjem tvrdog predmeta kroz školjku, što je poprilično retka pojava u praksi.
  2. Drugi i mnogo češći način su povrede koje nastaju usled dejstva jakih sila usporenja prilikom udara, kada dođe do trenutnog zaustavljanja. Između mozga i lobanje sa svih strana u vidu ”amortizera” nalazi se tečnost likvor, međutim ta amortizacija je nedovoljna kod jačih udara. Usporenje tada dovodi do kretanja mozga unutar lobanje i stvaranja pritiska u zoni kontakta. Tada se aktiviraju zaštitni sistemi kacige, koji ublažavaju tu silu, koja je usmerena ka tački udara, kako bi ublažili posledice po glavu vozača. Na mestu udara temperatura može da raste i do 47 celzijusa, što je gotovo nemoguće preživeti bez adekvatne amortizacije.

U drugoj situaciji svaki element kacige je važan, ali za sprečavanje povreda, posebno su značajane dve komponente: unutrašnja meka obloga, debljine oko 3 cm i polutvrda obloga debljine oko 2 cm. Svojom elastičnošću ova dva sloja zapravo čine zaštitni sistem kacige koji efikasno amortizuje silu usporenja prilikom udara i sprečava povrede. Naravno, ova dva sloja nisu svemoguća i njihova efikasnost zavisi od brzine i ugla udara.

YouTube video

Upozorenje: Zbog toga je važno da je kaciga odgovarajuće veličine i da su obloge dovoljno elastičane.

U daljem tekstu razmotrićemo 5 ključnih stvari prilikom odabira bezbedne i udobne zaštitne kacige.

1. Bezbednost kacige

U prvom koraku upoznajemo se sa četiri ključna kriterijuma koji kacigu čine bezbednom. Ova znanja su neophodna kako bi mogli samostalno da eliminišete kacige koje ne zadovoljavaju kriterijum bezbednosti i udobnosti.

  • Prvi kriterijum je homologacija kacige.
  • drugi je stepen zaštite. To podrazumeva tip kacige i kopčanje.
  • Treći kriter. je udobnost. Čine ga masa, ventilacija i zaštita od buke.
  • i četvrti je uočljivost. Krenuću redom.

1.1 Zašto je važna homologacija?

Prvi kriterijum prilikom izbora svakako je homologacija, reč koja izaziva nedoumice. Često je vozači doživljavaju kroz pitanje “Da li je kaciga originalna?”, što je samo delimično ispravan pristup. Homologacija je garant da je kaciga testirana u skladu sa određenom uredbom, regulativom, standardom itd. Za nas je važna evropska regulativa UN/ECE R. No. 22.05, a postoje i DOT, SHNELL, FIM standard itd. To podrazumeva testove na različite vrste udara, čvrstinu i kompaktnost, trenje i ventilaciju, termo testove, test vizira itd. Homologacija je zakonski obavezna. Da, to znači da možete dobiti kaznu ukoliko policija posumnja da kaciga nema homologaciju. Kasnije ću pojasniti kako se dešifruje homologacija.

1.2 Stepen zaštite kacige

Moja klasifikacija kaciga prema nivou zaštite izgleda ovako: bezbedne, manje bezbedne i nebezbedne kacige, a izbor zavisi koliko ste spremni da rizikujete. Ja uvek igram na sigurno. Elem, na raspolagalju su sledeće opcije prema tipu i stepenu zaštite:

  • Ful fejs kaciga (eng. Full face helmet, Dual sport). Ovde nema dileme, bezbedna kaciga koja pruža najviši nivo zaštite.
  • Modularna kaciga (eng. Modular helmet/ʺflip-upʺ helmet). Takođe bezbedna i pruža najviši nivo zaštite, naravno ukoliko je zaključana tokom vožnje.
  • Otvorena kaciga (Openface/ʺthreequartersʺhelmet). Manje bezbedna, pruža niži nivo zaštite od ff opcije, jer je donji deo lica nezaštićen i
  • polukaciga (eng. Half helmet), apsolutno nebezbedna, jer ima izrazito nizak nivo zaštite.

Vrste kaciga za motor

Ovde se za kratko zaustavljamo. Koji nivo zaštite bi ste odabrali, u ovoj situaciji? Gotovo sam siguran da bi odabrali ful fejs ili flip ap kacigu. Analiza distribucije udara kacige sprovedena u preko 1000 nezgoda ukazuje da su povrede vilice najčešće povrede glave. Procentualno blizu 35% povreda čine levi i desni deo vilice.

Bez obzira na stil, snagu i veličinu motocikla savetujem da izbor uvek budu ful fejs ili flip ap zaštitne kacige, eventualno otvorena kaciga sa dopunskom zaštitom za vilicu. U studiji koju su sproveli kineski naučnici 2011. godine, dokazano je da vozači koji koriste poluotvorene ili otvorene kacige imaju dva puta veći rizik od povreda glave u odnosu na vozače koji koriste ff kacigu.

Sledi kopčanje. Vožnja bez zakopčane kacige je veoma loša navika. Zašto? Zbog dejstva sile usporenja. Kaciga koja nije zakopčana, u trenutku sudara spada sa glave vozača, pre nego što uopšte dođete u kontakt sa kolovozom ili vozilom. To se dešava u 8 od 10 slučajeva (video-2). Spadanje kacige posebno je izraženo prilikom čeonog ili bočnog udara automobila u motocikl. Tada na motociklistu deluje i tzv. negativno usporenje, zbog manje mase motocikla. Telo vozača u sudaru biva nasilno odgurnuto ka nazad ili u stranu i u tom momentu najčešće spada kaciga, zbog jakih trzaja. Upravo kopča ima ulogu, da zadrži kacigu na glavi.

Što se tiče kopči, možemo ih podeliti da dva osnovna tipa:

  1. Dupla D kopča i kopča, gde se kaiš provlači. Ova kopča je za nijansu sporija za upotrebu ali bezbednija i obavezna je na moto takmičenjima.
  2. Kod drugog vida kopče potrebno je voditi računa o kvalitetu materijala, jer postoji mogućnost da se posle odeđenog broja korišćenja materijal ošteti. Savetujem da izbegavate plastične kopče, ukoliko nisu najboljeg kvaliteta.

Upozorenje: Da ne zaboravim, zakon obavezuje vozača da ima zakopčanu kacigu tokom vožnje.

1.3. Udobnost kacige za motor

Dolazimo i do kriterijuma udobnosti, koji podrazumeva masu kacige, ventilaciju i materijal od kog je izrađena spoljna školjka. Ovde se neću previše zadržavati. Prosečna masa kacige je između 1300g i 1800g, a najčešće oznake materijala školjke kacige su: Polycarbonate, Fiberglass composite and Carbon Fiber. Polikarbonat je savitiljiv i dobro apsorbuje energiju. Po ceni je jeftin. Fiberglas je naprednija opcija sa manjom masom. Dok je kaciga od karbonskih vlakana najefikasnija po pitanju rasipanja energije prilikom udara, najamanje je mase ali je i najskuplja. Naravno i ventilacija je važna, jer u suprotnom može da unese nervozu u vožnju jer ćete sve vreme otarati vozir da bi se hladili ili odmagljivali kacigu. Obratite pažnju na broj ventilacionih kanala njihov kvalitet i jednostavnost korišćenja. Ako se otežano koriste, izbegavajte takvu kacigu, jer će praviti problem u vožnji. Slično je i sa bukom. Izloženost buci većoj od 95 db duže od 15 minuta nanosi štetu sluhu, posebno ako je izduvni sistem preglasan. Inače, ništa ne stvara toliko nervoze u vožnji kao bučna kaciga, pa to obavezno proverite pre kupovine.

1.4. Uočljivost zaštitne kacige

Četvrti kriterijum je uočljivost kacige. Moja podela je na nevidljive, uočljive i visokouočljive kacige. Nevidljive su crne i tamne jednobojne, sa kojima definitivno postoji problem dok vozite noću i po lošem vremenu. Sa visoko uočljivom kacigom vozači automobila noću i do 150 metara ranije uoče motociklistu, u odnosu na tamnu kacigu. Statistika kaže da je 4 od 10 opasnih situacija u toku dana, moguće izbeći korišćenjem visokouočljive retroreflektujuće opreme, jer će vas ostali vozači primetiti na vreme. U noćnim uslovima ta mogućnost je izraženija i 6 od 10 motociklista će biti primećeno na vreme. Važnost uočljivosti shvatite kada čujete rečenicu “izvini, nisam te video”. Kaciga je najviša tačka motocikliste i treba da deluje privlačno za oči ostalih vozača. Preporučujem da uvek odaberete što uočljiviji dizajn ili jednobojne fluo kacige, koje su najbezbednije, posebno u lošim vremenskim uslovima. Odlične su i u grupnoj vožnji, kao adekvatan marker pozicije vozača u saobraćaju. Naravno uvek je korisno dodati ovakve gedžete, koji nisu skupi, a izrazito privlače pažnju drugih vozača.

Blinker za kacigu radi bolje uočljivosti motocikliste

Vizir. Kada smo kod uočljivosti pomenuću nakratko i vizir. Vizir je važna komponenta, koja utiče na bezbednost vozača i ima zasebnu homologaciju, jer se dešavalo da puknu i povrede vozača. Mora da obezbedi odgovarajuću širinu i visinu vidnog polja vozača, a minimum je 105 stepeni u horizontali. Ukoliko u sumarak ili noću koristite tamni vizir, računajte da će vam vidljivost biti značajno smanjena. Preporuka je da u uslovima smanjene vidljivosti koristite vizir koji nije zatamnjen. Dakle, nemojte da Vas lepota tamnog vizira prevari. Nabavite istovremeno i providni vizir koji ćete menjati kada padne mrak, a ne zaboravite i da integrisane naočare rešavaju problem jakog sunca.

Savet: Savetujem i da na vreme ugradite i PINLOCK dodatak. Za one koji nisu upućeni, to je posebna vrsta plastike koja je presvučena silikonom i služi kao zaštita od zamagljenja vizira i kondenzacije.

2. Koja je uloga kacige?

Dosta informacija smo prošli do sada i ako ste izgubili koncentraciju, predlažem da na kratko napravite pauzu, pre nego što krenemo na sledeći korak. Drugi korak započinjete pitanjem: Za šta mi je potrebna kaciga, odnosno čemu je namenjena? Izbor kacige direktno zavisi od motiva vožnje i na osnovu njih definišemo i minimalne uslove koje kaciga treba da ispuni. Idemo redom.

Ako vam je primarni motiv vožnje kraće ili duže putovanje, preporuka je da kaciga bude flip ap i uočljivih boja. Obratite pažnju na mogućnost ugradnje komunikacije i pin loka, a poželjno je i da ima integrisane naočare za sunce. U slučaju dužih putovanja, dodatnu pažnju obratite na manju masu kacige i zaštitu od buke. Ukoliko planirate da vozite i putnika ili je motiv grupna vožnja, proverite da li kaciga ima pripremu za komunikaciju. Kada je motiv gradska vožnja, tu u obzir dolaze full face, flip ap ili otvorena sa zaštitim za vilicu. Birajte širi vizir zbog boljeg perifernog vida, a najvažnije je da kaciga bude izrazito uočljivih boja. Poželjno je da ima više kanala za ventilaciju i jednostavnu kopču, radi bržeg skidanja i stavljanja. Kada je motiv sportska vožnja, bilo da je staza ili off rod, uslovi koje kaciga treba da ispuni su specifični po pitanju materijala, aerodinamike, mase, homologacije, kompatibilnost sa štitnikom za vrat itd, ali to nije tema ove epizode. Dakle jednostavno je, čemu je primarno namenjen motocikl tome treba da bude prilagođena i kaciga. Sada je vreme da zabeležite primarne motive i minimalne uslove koje kaciga treba da ispuni.

3. Definisanja budžeta za kupovinu kacige za motocikl

Dolazimo do koraka tri, definisanje budžeta. Cena je za većinu prvi i poslednji faktor i to je normalno. Naravno, svako bi želeo da sebi priušti vrhunsku kacigu i bilo bi nerealno kada bih rekao da kvalitet ne zavisi od cene. Ali uvek posmatram i onu drugu stranu, nema kompromisa u našem svetu. Ukoliko finansijski niste napravili dobru kalkulaciju, bolje da vožnja pričeka.

Upozorenje: Najveća greška je kada se za zaštitnu opremu, ostavi mali ili nikakav budžet. Dobra vest je da najbolja kaciga nije uvek i najskuplja kaciga. Gde se može napraviti kompromis? Npr. cena kacige drastično raste kada je masa kacige značajno manja. Ukoliko se odlučite za kacigu koja je 250 grama lakša, u odnosu na standardnu kacigu, budite spremni da to dodatno platite i više stotina evra. Tu razliku u težini osetićete prilikom forsiranih kočenja na moto stazi, gde su usporenja ekstremno jaka, pa je značajno da opterećenje na vrat bude manje. Za sve druge potrebe nije od presudnog značaja, jer to nećete značajno osetiti.

Preporučujem da pratite i akcijske ponude velikih distributera i to je jedan od odličnih načina da priuštite povoljno vrhunsku opremu. Ovde budite oprezni ako poželite da on lajn naručite kacigu ili drugu opremu, a niste je prethodno probali. To apsolutno ne savetujem da radite, jer velika je verovatnoća da neće odgovarati.

Savet: Zaključak je, koristite najbolju kacigu koju možete da priuštite, ali lestvica ispod koje ne idete je homologacija i stepen zaštite, ful fejs ili flip ap. Ali, da ne zaboravim.

Upozorenje: Zbog niže cene vozači se ponekad odluče za kupovinu polovne kacige. To ne savetujem, jer je već formirana prema nečijoj glavi i ne možete biti sigurni da li je oštećena. Takođe, kacigu smatram intimnim delom opreme, pa uzeti ili pozajmiti tuđu kacigu meni je isto kao kada bi koristio tuđi donji veš. Nekao, nije mi higijenski.

4. Izbor brenda i mesta kupovine

Dakle, znamo šta kacigu čini bezbednom, za koji vid vožnje nam je potrebna, imamo zapisane minimalne uslove koje kaciga treba da ispuni i definisan budžet. Sada sledi naučno istraživački rad na netu, poseta sajtovima zvaničnih dilera i sajtovima koji ocenjuju rejting kacige. U ovom koraku, potrebno je napraviti listu od najmanje tri proizvođača i najmanje tri modela kacige. Takođe, potrebno je za izabrane brendove pronaći i adrese najbližeg zvaničnog distributera.

Za proveru rejtinga kaciga preporučujem sajt https://sharp.dft.gov.uk i tu ćete dobiti sve potrebne informacije za određeni model. Želeo bih i da vam skrenem pažnju na još nekoliko važanih detalja, pa ću krenuti redom. Izbegavajte onlajn kupovinu, ukoliko niste 100% sigurni u karakteristike i veličinu kacige. Proverite rejting prodavca i isključivo kupujete kacigu kod ovlašćenih distributera, jer je to jedina garancija kvaliteta, homologacije i imate mogućnost reklamacije u zakonskom roku.

Savet: Važno je i da probate što više modela i brendova pre konačne odluke. Nikako ne smete žurite prilikom izbora, jer se tako najpre napravi greška i nemojte da bezbednost i udobnost trpe zbog izgleda kacige. Raspitajte se za dodatne zaštitne sisteme i gedžete, kao što su trake za brzo skidanje u slučaju nezgode, haj viz dodatke itd, umeju da budu veoma korisni.

Upozorenje: Budite oprezni sa trgovcima kod kojih je svaka kaciga najbolja. Moje iskustvo sa pojedinim trgovcima kaciga pokazalo je da su oni baš to, samo trgovci. Ukoliko primete da ste neodlučni i nemate dovoljno znanja, jednostavno će vas uveriti da kupite kacigu koji oni žele da prodaju.

5. Test veličine, funkcionalnosti i udobnosti kacige

Pored bezbednosti naravno važan je i komfor. Ovo nije nikakva velika nauka, važno je samo da ispoštujete proceduru. Počinjemo od merenja obima glave i utvrđivanja oblika glave. Izmerite obim glave tako što ćete uzeti šnajderski metar i izmeriti obim oko temena. Ovo vam je tabela sa merama. Imajte u vidu da se oznake za veličinu nisu u potpunosti univerzalne kod proizvođača i postoje manja odstupanja. Utvrđivanje oblika glave. Kao što vidite imamo pet standardnih oblika. Jednostavno je, zamolite prijatelja da vas fotografiše iz ove perspektive i definisaćete najpribližniji oblik. Sve ovo zabeležite, ali ako to i ne uradite nije strašnom jer je to standardna procedura kod svakog ozbiljnijeg distributera zaštinih kaciga.

Sve ovo zabeležite, ali ako to i ne uradite nije strašnom jer je to standardna procedura kod svakog ozbiljnijeg distributera zaštinih kaciga.

Proba kacige: Sledi proba. Daću vam nekoliko saveta. Budite spremni da barem dvadesetak minuta držite kacigu na glavi. Nemojte da vam je neprijatno, jer od toga zavisi vaša bezbednost, a profesionalni prodavci će to i podržati. Dakle nesme biti prevelikog pritiska i bola u bilo kom delu, posebno u predelu ušiju. Ako je udobna ili komotna, ne razmišljajte, broj manje, potreno je da malo steže. Ne sme da ima previše hoda napred i nazad, i u stranu. Na čelu, najviše jedan prst slobodnog prostora. Jedna specifičnost, koja možda da deluje nevažno, imate dužu kosu i planirate da se šišate, to može za čak jedan broj povećati ili smanjiti broj kacige.

Ukoliko nosite naočare, imate dve varijante. Da prilagodite kacigu ili naočare. Kaciga sa posebnim prorezima ili fleks ram. Na specifikaciji kacige piše da je prilagođena za naočare. Obavezno rešite pin lok, jer je veći rizik da dođe do zamagljivanja i vizira i satakala naočara. Preporuka je u ovom slučaju je flip ap kaciga, ali kod njih je važno da nisu komplikovane za upotrebu, npr. da bi podigli zaštitu za vilicu, morate prvo spustiti vizir i sl.

I na kraju, obavezno pročitajte upustvo oko održavanja i servisiranja kacige zbog specifičnosti materijala i šta proizvođač preporučuje i zabranjuje, npr. dodatne ugradnje komunikacije, vizra itd.

Ostalo je još da dešifrujemo homologaciju. Na prišivenoj etiketi kacige u unutrašnjosti kacige ili na kopči, nalaze se oznake homologacije. Objasniću na jednom primeru kako da ih dešifrujete. Podaci od kojih zavisi bezbednost su skriveni u ovim brojevima.

Homologacija kacige za motocikl

E – je oznaka koja ukazuje da kaciga ispunjava norme Evropskih za homologaciju.
2 – broj koji označava u kojoj zemlji je izvršena homologacija. Konkretno, ova je iz Francuska.

05 – označava tip ECE homologacijske direktive. Inače ESE znači (Economic Commission Europe). Ovo su abgrejdi i 05 je za sada poslednji i ukazuje na najveću sigurnost.
1018 – Broj 1018 je broj odobrene homologacije države.
/P – (Protection) Slovo “R” je tip oznake koja nam ukazuje da se radi o integralnoj ili modularnoj kacigi sa zaštitom za bradu. Još neke opcije su:
/NP – (Non Protection) – kaciga sa zaštitom za bradu koja se skida

Homologacija kacige za motocikl

/J – Jet ili Demijet kacige bez zaštite za bradu
/P-J – (obratite pažnju na ovu oznaku) – modularna kaciga sa zaštitom za bradu koja je homologovana da se može voziti nezavisno da li je zatvorena (P) ili otvorena (J) poput Jet kacige.

320678 – kontrolni broj sa testa konkretne kacige

Praktičan savet: Uvoznik kaciga mora posedovati deklaraciju proizvođača kacige, kojim je definisan naziv modela, kada je proizvedena, koje sve standarde zadovoljava, ko je i gde izvršio kontrolu i izdao potvrdu o atestu.

Upozorenje: Neki prodavci često uz fiskalni račun dodaju i pečatiranu i potpisanu potvrdu na kojoj se jasno navodi broj deklaracije sa etikete. Takva potvrda se može čuvati zajedno sa ostalim dokumentima od motocikla. U praksi sa saobraćajnom policijom se pokazala kao veoma korisna. Zvanični distributer zbog previsokih kazni, a relativno male zarade neće rizikovati da u svojoj radnji drži nehomologovanu kacigu. Zato one loše i bez atesta koje se uvoze nekim „drugim kanalima“ najčešće završavaju kod neregistrovanih prodavaca koji rade „na crno“ i imalu lažne nalepnice homologacije.

I evo nas na kraju epizode. Najgora stvar koja može da se dogodi je da nabavite kacigu i posle nekog vremena shvatite da vam je kaciga neodgovarajuća ili neudobna. Upotreba kacige je stvar opšte kulture i nerazdvojni deo motocikla i zato joj se posvetite u potpunosti. Ispoštujete princip: Koliko ste vremena posvetili nabaci motocikla, toliko vremena je potrebno posvetiti i izboru zaštitne kacige. Sve komentare i pitanja možete slati na mail info@abm.rs, a mi ćemo se potruditi da Vam što pre odgovorimo.

Hvala ekipi ŠOI SRBIJA i KABERG SRBIJA