Mali broj motociklista je upoznat sa procedurama koje je neophodno preduzeti odmah nakon moto nezgode. Razlog je najčešće neinformisanost o zakonskim i pravnim obavezama, a primetio sam da vozačima ova tema nije omiljena. Međutim, statistika kaže da u našoj zemlji u toku godine, u proseku na svakih 5 sati, jedan motociklista učestvuje u saobraćajnoj nezgodi.
Upravo zbog toga u ovom blogu tema su preporuke za postupanje u slučaju da se ovo dogodi. U svojoj karijeri video sam puno grešaka koje su motociklisti činili posle ovih događaja i moj posao je da ukažem na moguća rešenja, na vreme, u samo 5 koraka, a ne da izazivam zgražavanje i strah.
Moto nezgode mogu da imaju bezbroj scenarija, ali sve imaju nešto zajedničko. Kako bi ste me bolje razumeli predlažem da krenemo sa analizom. Koristićemo univerzalan metod, koji se zove Hedonova matrica, koju koristim kada sam u ulozi veštaka. Ona služi da podelimo nezgodu na tri vremenske faze. Na vreme neposredno pre moto nezgode, vreme u trenutku sudara i vreme nakon nezgode. Idemo redom.
Faze moto nezgode
U prvoj fazi, nezgodi uvek prethodi opasna situacija, za čije rešavanje imate maksimalno 3 sekunde. U ovoj fazi još uvek je moguće izbeći opasnost, ako brzo reagujemo. Druga faza je trenutak moto nezgode i ovde je važno da smo na vreme mislili o zaštitnoj opremi i ovo je momenat kada se motociklista najčešće razdvaja od motocikla. I treća faza je zasebno kretanje motocikliste i motocikla do momenta zaustavljanja.
(Kada smo kod zaustavljanja, nepovoljna opcija za motociklistu je ako se dogodi naglo zaustavljanje, tj. dođe do udara telom u prepreku. To može da izazove jaka usporenja. Tada rizik od povreda unutrašnjih organa značajno raste. Povoljnija situacija je svakako klizanje po putu bez naglog zaustavljanja.
Najgore je završeno, ali opasnost nikako nije prošla. Šta sada?
Najčešće greške motociklista u slučaju saobraćajne nezgode
Praksa je pokazala da nakon saobraćajne nezgode, zbog stresa vozači mogu da naprave seriju proceduralnih grešaka, a postoje i one koje mogu biti opasne i po život. Npr. nerazmišljajući o posledicama motociklisti trče da pogledaju šta je sa motociklom, a ne zaštitite sebe, podižu motocikl na silu bez primene adekvatne tehnike ili ono najgore, nakon moto nezgode odmah nastave vožnju kao da se ništa nije dogodio.
Na jednom tipičnom primeru objasniću procedure u slučaju moto nezgode. Vožnja, ništa ne ukazuje na loš scenario i u jednom momentu motociklista gubi kontrolu i kliza.
Nakon nezgode, najčešće sledi stres za vozače jer su u telu velike doze hormona adernalina i kortizola, koje doslovno blokiraju razum, a često i bol. U ovoj situaciji prioriteti moraju da vam budu zdravlje, bezbednost i postupanje po određenim koracima. Želiš da naučiš kako da se što bolje nosiš sa nepredviđenim situacijama? Prijavi se na trening bezbedne vožnje!
1. Smirite se
Smiriti se. Duboko udahnite, izbrojte do pet, pokušajte da se smirite da bi ste mogli racionalno da razmišljate.
2. Ustanovite stepen povreda
Ustanoviti stepen povreda. Ukoliko osetite bilo kakav bol, nemogućnost pomeranja bilo kog dela tela, obavezno sačekati stručnu pomoć. Gde vidite da je zaštitna oprema oštećena, na tim mestim možete očekivati povredu. Ovo naglašavam zato što vozač najčešće neko vreme ne oseća bol, zbog stresa. Vrlo opasna može biti i pomisao “nije mi ništa”! Ne smete sugestivno umanjivati posledice i lažno uveravati sebe da je sve ok. Šta je sa motociklom? Oboren motcikl, nije smak sveta. Najrizičnije je instiktivno naglo ustati i trčati ka motociklu da se pogledaju oštećenja. Ja znam da je jako teško iskontrolistati se. Međutim, morate biti racionalni. Ne dozvolite da preskočite korak 2 i utvrdite da ja sa vama sve u redu.
Upozorenje: U praksi sam naučio da ne postoje bezopasne moto nezgode, ni jednu ne treba olako shvatiti. Imajte na umu da nikada ne znate da li je došlo do povreda unutrašnjih organa prilikom pada i zato savetujem lekarski pregled i ako vam se čini da vam nije ništa.
3. Sklonite se sa kolovoza
Sklonite se sa kolovoza. Ako procenite da niste teško povređeni, obavezno je skloniti se sa kolovoza, ako opasnost vreba od strane ostalih učesnika u saobraćaju.
4. Prilaženje, podizanje i sklanjanje motocikla sa kolovoza
Prilaženje, podizanje i sklanjanje motocikla sa kolovoza. Korak br. 4 odnosi se na sklanjanje motocikla ako je u moto nezgodi osta na kolovozu. Motocikl sklanjate samo u slučaju da vi niste povređeni, a preti opasnost od novih nezgoda i uvećanje postojećih posledica. Npr. ukoliko ostane u krivini jer ostali vozači ne mogu da ga uoče na vreme. Ako se radi o moto nezgodi sa manjom materijalnom štetom, motocikl sklanjate sa kolovoza i ukoliko ometa odvijanje saobraćaja.
Upozorenje: Budite pažljivi kada prilazite motociklu. Krećite se oprezno tako da na vas ne naleti drugo vozilo. Realan problem može biti to što motocikl može da kliza daleko, desetine metara, pa čak u nekim nezodama sam ih viđao i preko 150 metara od mesta sudara i trebaće vam neko vreme da stignete do njega. Ključna stvar je uočljivost vozača nakon nezgode, posebno u noćnim uslovima i kada je smanjena vidljivost.
Savet: Svakako primenite strategiju “vidi i budi viđen”.
Kada stignete do motocikla, može se dogoditi da posle nezgode agregat ostane da radi, nekada i pod jakim gasom. Prekinite rad motora na prekidaču.
Sledi podizanje. Bitno je da poznajete tehniku podizanja motocikla kog vozite. Haotičnim podizanjem na silu rizikujete da se povredite i da dodatno oštetite motocikl. Savetujem da simulirate podizanje motocikla na parkingu, ali ću o ovoj temi govoriti opširnije drugom prilikom. I motocikli velike mase mogu se veoma jednostavno bez velikog napora podići. Ako motocikl nije znatno oštećen, pokušajte da ga posle podizanja gurate van kolovoza. Nije preporučljivo da startujete motor ako niste sigurni kakva su mu oštećenja. Naravno, sve je ovo dosta jednostavnije ako ste vozili u grupi, svako ćete imati pomoć. Da ne zaboravim, nakon uviđaja, ukoliko je reč o manjoj materijalnoj šteti, prikupite delove motocikla, posebno plastične delove, jer mogu biti od koristi prilikom popravke i uštedeće novac.
5. Pozovite policiju i službu hitne pomoći
Stižemo do koraka 5. A to je mobilni telefon. U slučaju povreda i veće materijalne štete u obavezi ste da obavestite policiju i službu hitne pomoći. Preporučujem da u telefonu imate memorisan br. hmp 194 i policije 192. Realan problem ume da bude da policiji objasnite gde se nalazite, ako okolo vas nema ničega važnog, posebno ako ste van grada ili u inostranstvu. Tada možete iskoristiti npr. viber aplikaciju i poslati policiji GPS lokaciju, a postoje i mnoge specijalne moto aplikacije koje automatski obavešatvaju da se dogodila nezgoda, (npr. BikerSOS app), SOS prekidač na motociklu itd. Da ne zaboravim, korisno je imati i memorisan broj moto šlep službe ili članstvo organizacije za pomoć na putu.
Nastavak vožnje nakon moto nezgode – da ili ne?
Da li nastaviti vožnju? Čak i ako se radi i o manjem oštećenju motocikla, a vi ste bez vidljivih povreda, savetujem da se smirite jer pad stvara nervozu i u takvom stanju ne treba sedati ma motocikl. Ako ste povređeni ili niste sigurni u povrede, nikako ne nastavljati vožnju.
A Šta kaže zakon? Zakoni su različiti. Ne želim da opširno pričam o članovima zakona već o suštini koja je gotovo univrzalna svuda u svetu. Izdovojiću samo neke delove zakona. Ukoliko niste sprečeni povredom, važno je da znate da ste obavezni da:
- u skladu sa svojim znanjima, sposobnostima i mogućnostima, pružite pomoć povređenima.
- Da upozorite ostale učesnike u saobraćaju o postojanju nezgode
- I da u slučaju povreda ili velike materijalne štete ostanete na mestu nezgode do dolaska policije, završetka uviđaja i obezbedite tragove. Naravno, podrazumeva se odlazak sa mesta nezgode u slučaju hmp i prevoza u zdravstvenu ustanovu. Ponavljam, ovo nisu saveti već obaveza vozača. Detaljnije odredbe možete pogledati u Zakonu o bezbednosti saobraćaja u delu koji se odnosi na dužnosti učesnika saobraćajne nezgode.
Prava i obaveze nakon saobraćajne nesreće
Da bi ste ostvatili prava, za početak nezgoda mora biti evidentirana i potrebno je obavesti policiju ili popuniti Evropski izveštaj. To je poželjno čak i u slučaju manje mat. štete, jer to smanjuje rizik kasnijih pravnih komplikacija.
Policija je tu da izvrši uviđaj i nisu sudije da kažu ko je kriv. Njihov primarni zadatak je da prikupe sve činjenice i dokaze o nezgodi, a o krivici odlučuje sud i stručaci. Kada dajete izjavu službenom licu budite objektivni i nemojte iznositi činjenice za koje niste sigurni. Ukoliko imate dilemu šta su vam prava i obaveze odmah nakon nezgode možete kontaktirati pravnog savetnika ili osiguravajuće društvo.
U moto svetu često se dogode nezgoda bez kontakta, npr. drugi vozač vam preseče putanju, zbog čega se dogodi pad. Ukoliko taj vozač krene da odlazi sa mesta nezgode, pokušajte da zapamtite tablicu i policiji dajete što detaljniji opis vozila. Iako nije bilo kontakta sa vozilom, ukoliko vam je drugi vozač objektivno stvorio opasnu situaciju, to je takođe nezgoda.
Dodatni korisni saveti
- Bez agresije. Pokušajte da ne pogoršavate situaciju tako što ćete se obračunavati sa drugim učesnikom nezgode, koliko god da ste ljuti na njega. Znam da pojedini vozači mogu nepromišljenim ponašanjem da izazovu veliki bes, ali verujte mi na reč to nije trenutak za dodatni stres. U tim slučajevima kamera na kacigi je poželjna kao dokaz. Ukoliliko želite da saznate kako odabrati kacigu za motor, to možete saznati ovde.
- Ne osuđujte sebe. Nezgode se jednostavno dešavaju. Bitno je izaći sa što manje posledica i da ne ponovite greške za koje ste odgovorni. Motocikl će se popraviti.
- Pravilo 111. Uvek fali 1 minut 1 seklund i najmanje jedan komad zaštitne opreme. Nemojte da se dogodi da se kajete, zato što niste dovoljno uložili u svoje vozačke veštine i što je zaštitna oprema u momemtu nezgode bila kod kuće. Uvek se obucite za nezgodu ne za vožnju.
- Ako dođe do nezgode imajte na umu savete iz ovog bloga, mada je moja iskrena želja da ih nikada ne iskoristite. Ukoliko vam se dogodila moto nezgoda i imate dilemu u vezi toga možete me kontaktirati, potrudiću se da dam savet. Sve komentare i pitanja šaljite na emai info@abm.rs, a mi ćemo se potruditi da što pre odgovorimo.
Dr Vladimir Jevtić